Introduktion Paolo Freire

Kursintroduktionen var inte så illa som jag förväntat mig. Kanske kan det bli bra och lärorika veckor framöver :) Kursen är på engelska och mestadels, som jag förstår det, så ska vi ha långa sessioner av diskussioner, så att följa den förra kursens upplägg på den här bloggen med föreläsningsuppdateringar varannan dag kan bli svårt, även om det uppskattades av många, speciellt av dem av mina vänner som läser programmet men är utomlands den här terminen. Jag ska dock försöka så gott jag kan att sammanfatta vissa begrepp eller liknande, som idag när vi kort blev presenterade för Paolo Freire och hans koncept.
Paolo Freire bodde i Latin Amerika och blev förvisad från Brasilien när han 1968 skrev sin bok Pedagogy of the oppressed. Möjligen kanske jag utvidgar mitt resonemang efter att ha läst boken i fråga, men just nu utgår jag från en kort sammanfattning. Hur som helst så talar Freire om att det finns förtryckare och förtryckta i samhället. Förtryckarna dominerar och de förtryckta accepterar dominans. Från detta skapas en tystnadskultur, en status quo där varken förtryckare eller de förtryckta ser en väg ut ur maktförhållandet eftersom det är så invävt i vår tankebana.
 
Men självklart finns det en väg ur detta, även om det ibland kan te sig motsägelsefullt. När de förtryckta lyfter sig ur sin situation är det svårt att inte inta en förtryckares position. Freire menar då att utbildning är en lösning. Dock inte den traditionella utbildningen som är en bevarare av förtryckarsystemet där läraren utövar dominans över eleven och behandlar denne som ett tomrum utan egna erfarenheter (så kallat banking education). Istället efterfrågar Freire en liberal utbildning som har dialog som utgångspunkt. Här får eleven själv problematisera sin situation och därifrån komma med lösningar (också applicerbart på människor som är fast i fattigdom). Detta främjar också erfarenhetsutvidgning och verklighetsuppfattning när man får lyssna och prata med andra människor. (Ni IA-are känner igen detta från våra LFA workshops.)

Kommentarer
Postat av: Becky

ohlala, kommer nog bli spännande diskussioner för er den här kursen :)

Svar: Jag hoppas det! Vi har alla varit opepp, men man får hålla humöret uppe :D
Newwt

2013-11-01 @ 09:56:07
URL: http://buddhasoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0