Valpsmuggling

Angående valpfabrikerna i Östeuropa (se klippet från Tv4 här)...
Plötsligt får djurättsliga tankar och ideal fritt spelrum på bästa sändningstid. Jag hör orden "pengar styr", "under plågsamma förhållanden föds valparna upp på ett nästan industriellt sätt", "tikarna tvingas föda kull efter kull tills de inte orkar mer och tillslut dör", "små burar där de tvingas leva hela sitt liv." Jag hör orden "ovärdigt" och "djurplågeri". Jag håller med såklart. Men jag småler lite för mig själv, inte inför djurens lidande, utan för människans dumhet och absoluta blindhet.
Djur i livsmedelsindustrin, pälsindustrin, underhållningsindustrin (som cirkus, trav, zoo etc) och inom forskning lider djur varje dag, generation efter generation. Kommer det några nyhetsinslag om det? Kommer det ens några reaktioner mot det? Nej. Tystnad, urholkad tystnad och oförstående gentemot miljarder individer som plågas. Varför är det skillnad på djur och djur? Titta på din hund, din katt, ditt marsvin. De ögonen, den uppfattningsförmågan och de känslorna; glädje, lekfullhet, sorg, smärta, ensamhet, panik, dödsångest, finns även hos alla andra djur som sitter i trånga burar. De avlas och avlar, stressas och hånas, deras barn tas ifrån dem för att vi ska få dricka mjölk till lunchen, ha smör på mackan, ha en pälsdetalj på nyckelringen, en avhuggen kroppsdel till middag.

Det är ovärdigt.
 
Det är djurplågeri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0