Thank God it's all about to end


Peak oil.

Vem fan har hört talas om det? Nej, inte många. Nu när jag vetat det ett halvår tillbaka, förundras jag över hur media tystar ner det. Inte ett enda nyhetsinslag. Trots att det innebär slutet på vår civilisation som vi känner den, inte ett ljud. They like their population nice and quiet.

Pessimisterna tror att oljetoppen inträffade 2005/2006, optimisterna säger att den kommer 2017. Om vi följer optimisterna kommer oljan vara helt slut 2120 (slut=det förbrukas mer energi att få upp oljan på oåtkomliga ställen än oljan själv ger). Här har man inte räknat med den galna efterfrågan som kommer när oljan börjar sina,
så den kommer med stor sannolikhet ta slut mycket tidigare. Tycker det är skrattretande när folk frågar mig när jag ska skaffa körkort x) Varför i hela världen skulle jag lära mig att köra bil när olja bara kommer finnas tillgänglig för dom extremt rika? Anyways...

Vi har tre strategier att välja mellan.
1. Buisness as usual - Miljöproblem är en externalitet, dom är även överdrivna, samma sak med sociala problem. Även om oljan tar slut kommer den storartade mänskliga hjärnan fixa problemet genom att komma på nya teknologiska under. Vi kan även räkna med den osynliga handen, och för Guds skull, tänk inte på "Varför är jag här?" "Varför går jag till jobbet varje dag?", det stör marknaden, och du måste ha blåslampan i röven varje dag (citat från min föreläsare<3). Tänk på plånboksfrågor, såsom "Mindre skatt="mer" pengar, då kan jag köpa en bil till!"

2. Ekologisk och social modernisering - Det vi ser från politiker varje dag i kära Sverige. Dom ser och erkänner problemen, och modifierar allt eftersom. Miljöskatter, handel och utsläppsrättigheter och läckra uppförandekodex installeras.

3. Radikal lösning - Identifiering av den ohållbara trenden och sedan stora förändringar i paradigm, ideologi och institutioner. Alltså, vi förändrar allt. Välfärd utan tillväxt till exempel. Blablabla, ni vet vad jag står för.


Det pågår en ideologisk kamp för att bevara samhället som det är. Let's fuck the world with all it's trend.
They say it's all about to end.

Thank God it's all about to end.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant!! Är alla dessa ideologiska perspektiv existerande i världen idag? Du skriver att den andra är väldigt vanlig bland våra politiker. Är den tredje på framväxt? Eller är dessa tre synsätt lika värdefulla? Vill också läsa om detta! Låter spännande!

2012-03-26 @ 23:01:48
Postat av: Anna

Anna heter jag som skrev. hehe.

2012-03-26 @ 23:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0