Ändra näringskedjan!

Det här tänkte jag lägga upp igår, men glömde av det. Louise påminde mig om ämnet.
Jag läser som sagt naturvetenskap och ekologi nu, och igår gick vi igenom en heltrist föreläsning som berörde gamla ämnen som kvävets krettslopp, näringsvävar osv. Det enda intressanta som togs upp var när vi pratade om producenter, primärkonsumenter, sekundärkonsumenter och tertiära konsumenter. Ni vet, en växt innehåller (hypotetiskt) 10,000 kcal, när primärkonsumenten äter den tillgodogör den sig bara 1,000 kcal, alltså bara en tiondel av vad som fanns från början. Så energin försvinner ju högre upp i näringskedjan man kommer:

Detta visste vi ju, men något som jag aldrig tänkt på var att det gäller ju självklart oss också. Om vi äter gris, som då är primärkonsumenten, blir vi sekundärkonsumenten och får då i oss bara en tiondel av vad grisen fick. Om vi istället äter majs kan vi föda så mycket mer människor med mycket mindre medel. Så hur löser vi svälten i världen samtidigt som vi skonar andra liv? Vi omfördelar resurserna (självklart) och drar ner på köttkonsumtionen. Då räcker maten till så många fler:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0