Politikerförakt

Vänsterpartiets möte igårkväll var så inspirerande. Alla 50- och 60-talister där var så engagerade och kunniga. Jag kan lära mig mycket av dom. Dom välkomnade oss och var intresserade av det djurättsliga och internationella perspektivet som vi kunde tillföra. Det pratades om budgeten och privatiseringarna.
Något att tänka på är varför så många unga människor kan tänka sig diktatur istället för demokrati (var femte svensk! Läs mer: här). Det klagas på politiker i stor utsträckning, dom klarar ingenting, dom ljuger, varför skulle jag rösta, det spelar ju ingen roll. Jag kan förstå frustrationen. Demokrati är långsamt, det ska skickas in motioner, det ska röstas, det ska genomföras. Men som Winston Churchill sa: "Ingen påstår att demokrati är perfekt eller allsmäktigt. Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla de övriga formerna som prövats genom tiderna."
Men varför detta politikerförakt? En del av förklaringen tror jag ligger i att vi har förvandlats till konsumenter och säljare istället för individer med tankar och känslor. Vi kan köpa vad vi vill för ett bra pris, och nöjer oss med den friheten. Men det är inget liv. Jag vägrar att reduceras till en nöjd kund och glömma bort att vara en hel och sund människa. Det gäller att slå vakt om demokratin, och inte låta kapitalister eller fascister stå i vägen för vår frihet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0