Jeffrey Sachs

Idag har jag och Becky pluggat hemma hos mig och käkat :D Snart ska jag iväg och låna Storm of the Century av Stephen King och samtidigt köpa vegetarisk sushi, NAM!
Jag läser just nu Common Wealth av Jeffrey Sachs, en ekonom som skriver om hur vår civilisation ska överleva detta århundrade. Jag var himla pepp på boken, men den visade sig vara en besvikelse. Efter att ha läst Omställningens Tid är jag skadad, eller kanske är upplyst ett bättre ord. Sachs menar att vi måste komma ifrån hotet från växthuseffekten och en sabbad värld, men samtidigt promotar han tillväxt, det är inget tal överhuvudtaget om att dra ner på vår levnadstandard som uppenbarligen är för hög för jordens gränser. Han pratar om solenergi, visst, men trycker också på vikten av kärnkraft, och han säger tillochmed, lyssna nu, att när oljan tar slut (om hundra år, vilket är väldigt optimistiskt) kan vi börja använda kol. Ursäkta mig? Släpper inte kol ut ännu mer koldioxid än olja? Jovisst gör det det. Besviken och arg, det är vad jag är. Kofi Annan och Al Gore har höjt boken till skyarna, vad tänker dom med? Och varför ska vi läsa den här boken överhuvudtaget? Jag hoppas innerligt på att det är för att testa oss i kritiskt tänkande. Det är iaf knappast biologerna Magnus och Per från förra kursen som har valt denna bok. Thumbs DOWN on this one.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0