Barnsoldater

Fredag och jag är sjuk. Klagar jag? JA, det gör jag, deal with it >_< Jag har rätt att vara tjurig. ...Okej, nej, det har jag inte. Såg precis en dokumentär om en afrikansk rappare som varit barnsoldat. Han heter Emmanuel Jal och här är hans myspace. http://www.myspace.com/emmanueljal

Riktigt bra musik :)

"Livet som barnsoldat är hårt. En del barn börjar som bärare, minröjare, budbärare eller spion men hamnar till slut ofta som stridande vid frontlinjen. Oavsett vilka skäl barnen har för att delta, far de mycket illa. Att delta i ett krig är en hemsk upplevelse. Barnsoldater får inte leka eller studera och de utsätts ofta för stora psykiska och fysiska påfrestningar. Fysiska och sexuella övergrepp är vanliga. Tillgängligheten till alkohol och droger är stor och många barnsoldater blir snabbt beroende. Utöver den uppenbara risken att dödas eller allvarligt skadas i strid, lider barnsoldater fysiskt i större utsträckning än vuxna av att delta som militärer. Barn används oftare för att lägga ut och ta bort landminor, vilket resulterar i hörsel- och synskador och lemlästning. Barn kan också få bestående ryggskador av att lyfta och bära militärt materiel. Dessutom är det vanligt att barnen är undernärda, och att de har olika hudsjukdomar och infektioner. " //Rädda Barnen

"Jag visste att jag måste ta mig därifrån.
Att döda mina släktingar var fel.
Bättre att försöka fly och dö än att inte försöka alls.
"
- Pojke, 17 år, Uganda
Vidriga historier :( Fy fan. Något måste göras... Jag vill verkligen göra allt jag kan för att förända något.

If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and make a change.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0